Airbnb som en digital plattform

Airbnb som en digital plattform

Tidligere har jeg skrevet et innlegg som omhandlet temaet digitale plattformer og at de mest verdifulle selskapene i verden er typiske plattformselskap, men hva er årsaken til at det er disse selskapene som vinner? Dagens innlegg skal handle om nettopp dette og jeg skal gå nærmere inn på overnattingstjenesten Airbnb.

Kort fortalt er Airbnb en plattform som formidler utleie av private boliger og rom over hele verden. Siden oppstarten deres i 2008 har de nå blitt til en av de største aktørene innenfor deres marked. Airbnb har gjort det mulig å tilby hus og rom for korttidsleie mellom privatpersoner, dette kan kalles delingsøkonomi. Akkurat som at Uber har blitt sett på som en trussel for drosjemarkedet her til lands, er det mange som ser på Airbnb som en reell trussel mot hotellnæringen.

Aktørene i Airbnb består først og fremst av utleiere og leietakere. Airbnb kan sees på som en tredje aktør, fordi det er på deres nettsider bestilling foregår og tar 3% per reservasjon fra husverten.

Nettverkseffekter er gull

På lik måte som alle de andre store digitale plattformene, er nettverkseffekter nærmest driveren for vekst. Nettverkseffekter er at virkningen av en handling også får positive konsekvenser for andre enn dem som er direkte berørt av den (Krokan 2015, 60). Disse selskapene er i stor grad preget av antall brukere, desto flere jo bedre. Det er en klar sammenheng mellom nettverkets størrelse og nytten av nettverket, for eksempel vil man ikke ha stor nytte av et nettverk uten brukere (Krokan 2015, 60).

I tillegg til å sørge for gratis vekst, kan nettverkseffekter også føre til monopol på markedet. Tidligere eksempler er Google+ som prøvde seg på det Facebook allerede hadde gjort, men det viste seg at det var vanskelig å konkurrere mot Facebook. I den sammenheng ble det erfart at ytterst få er villige til å bytte plattform som er lik den en allerede bruker, på grunn av nettverkseffekter og stor byttekostnad.

Selv om Airbnb er blant de største aktørene innenfor overnattingstjenester har de ikke direkte monopol på markedet, men selskapet er så godt etablert at det blir spennende om det er noen som vil utfordre i fremtiden. For å legge til var Airbnb den offisielle leverandøren av overnattingstjenester under Rio-OL i 2016. Konkurrentene er hovedsakelig hotellnæringen og lignende aktører som for eksempel Home Away.

Hvordan holde transaksjonskostnadene lave?

Transaksjonskostnader er de ressursene som går med til å gjennomføre en handel, og ved å organisere gjennomføringen av slike oppgaver i form av bedrifter senkes transaksjonskostnadene (Krokan 2015, 56). Videre vil jeg gå nærmere inn på hvordan Airbnb senker transaksjonskostnadene, som er nærmest en beskrivelse av kjøpsprosessen (Krokan 2015, 56).

Søkekostnader kan for eksempel være tiden kunden bruker for å finne frem til rommet, huset eller leiligheten en ønsker å benytte seg av. Airbnb har en oversiktlig nettside, som gir deg mulighet til å søke etter akkurat det man er ute etter. Funksjoner som filter på pris, type sted etc. gjør at søk foregår ryddig og enkelt.

Skjermbilde fra airbnb.com

Informasjonskostnader i sammenheng med Airbnb sin tjeneste er den andre prosessen en går igjennom for å fullføre en bestilling etter å ha valgt overnattingssted. Da er det viktig å tilegne seg informasjon og kunnskap om stedet. Her velger Airbnb og gi tilstrekkelig informasjon og viktigst av alt anmeldelser fra tidligere gjester. Denne informasjonen er lett tilgjengelig som gjør at du som kunde skal være sikker på hva du kan forvente av verten gjennom andres vurderinger. Under denne prosessen oppstår det vi kaller for tillitsøkonomi hvor gjesten velger å stole på andre gjesters vurderinger av verten, som er viktig i forbindelse med tjenester som baserer forretningsmodellen sin på delingsøkonomi (Krokan 2015, 57).

Forhandlingskostnader går ut på hvilken pris kunden skal få, hos Airbnb er det verten som bestemmer prisen og den er fastsatt på nettsidene deres. Dette gjør at prisene er standardiserte uten mulighet for forhandling.

Beslutningskostnader forbindes i dette tilfellet med å ta en beslutning i form av bestilling. Hos Airbnb vil man oppleve forskjellige beslutningskostnader. Hvilken beslutning du som kunde gjør avhenger av hva utleier foretrekker. Her kan man oppleve å få et valg om å reservere slik at verten manuelt må godkjenne reservasjonen eller så kan man få tilbud om øyeblikkelig bestilling. Betaling foregår gjennom kredittkort eller visa og det skal alltid betales gjennom Airbnb slik at beslutningskostnaden blir lav.

Evalueringskostnader og tvangskostnader er det gjesten må ta for seg etter oppholdet. Var oppholdet verdt pengene? Da legger AirBnb til rette for at gjesten skal kunne gi sin vurdering på deres nettsider og dersom ikke oppholdet falt i smak har Airbnb refusjonsordninger som i beste fall vil gi deg pengene tilbake. For å redusere tvangskostnader er den beste måten å informere gjesten før leieforholdet (Krokan 2010, 79). Airbnb sørger for dette før bestilling, med både god informasjon og vurdering fra andre gjester.

/Håvard

Kilder

2 kommentarer til «Airbnb som en digital plattform»

  1. Hei Håvard,

    Flott blogginnlegg, kult at du skriver om Air bnb som er et godt eksempel på en digital platfform, selvom den ikke er norsk.
    Det sagt virker det som du forstår konseptet og hvordan dette fungerer.
    Det er fint at du skriver om både nettverkseffekter og transaksjonskostnader, hvilket er veldig relevant i forhold til oppgaven.
    Det sagt savnet jeg er liten oppsummering/konklusjon på slutten av innlegget. Det kan du kanskje gjøre til neste gang?:)
    Supert at du også kildehenviser i løpende tekst.
    Stå på:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *